„Castelologul” Emil Hurezeanu

(anterecenzie)

Îndemnat de plictis, de o sumă de bani ori de cine știe ce rugăminte prietenească, un cunoscut jurnalist contemporan s-a apucat voinicește să coloreze și un domeniu în care se simțea la fel de acasă precum ne simțim și noi în managementul mass-media. Prin mașina de vești a ProTV (http://www.protv.ro/emisiuni/shows/omul-care-aduce-cartea/video/35909), am aflat că s-a aruncat către însetații de cultură adâncă, transilvană și, parțial, unescificată (= clasificată UNESCO), volumul Emil Hurezeanu, Așezări sătești cu biserici fortificate din Transilvania. Suntem convinși că un atât de împătimit la scris și atent la nou, cum este Adrian Andrei Rusu, nu va lăsa să scape prilejul de a ne arăta cam ce prețuiește, în afară de RONI, volumul trâmbițat.

Dacă este vorba doar de cârligul către fraieri, reprezentat de numele autorului, atunci editura a dat o lovitură. Cum ne interesăm și noi, la fel o vor face și alții. Pentru că ochelarii aceluiași cârlig de extras lovele din buzunare s-au arătat atât de des în deceniul din urmă pe dreptunghiurile „mințitoarelor de popor”, ar fi greu de imaginat ca cineva să zic㠄n-am auzit”, iar curiozitatea îl va ușura mai repede de banii rezervați unui album veritabil.

Cât privește competența și reclama pe care același autor germanofil și-o va face, este deja un lucru secund. Probabil nu doar nasul nostru a devenit mai sensibil când am aflat că mestecătorul de știri s-a băgat la vânzarea de poze de lux cu biserici fortificate. Oricum trebuie să fi naiv să-ți imaginezi că poți face la fel de frumos și, mai ales, competent, cam de toate, numai pentru că, destul de demult, ai terminat o facultate de istorie. Mai departe, dacă Emil Hurezeanu va publica și un volum dedicat luptelor cu tătarii, din secolele XVII-XVIII, va fi la fel de normal în libertatea de expresie care ne domină atât de temeinic deceniile post-revoluționare.

Să mai fim de acord că editorii au cam epuizat listele cu autori competenți, iar în baza lor de date, nu figurează încă noțiunea de „castelolog”, cum probabil nici măcar cea de istoric de artă veritabil. Evident, niciun mușchi de mâna de specialist autentic nu va zvâcni către pix pentru a reclama o firmă care recrutează un băgăcios care poate fi și superficial, incompetent ori poluant. „Aflare în treab㔠– este expresia cea mai justificativă, din zona neaoșă. „Marfă cerută și vandabil㔠sunt termenii cei noi.

Cum știm o întreagă listă de celebrități, care au trecut pe la istorie, să fim pregătiți a-l vedea pe fostul premier Radu Vasile, publicând un volum despre cetățile Vauban, iar pe viitorul premier, Crin Antonescu, un alt op, închinat cetății Tighina.

Dar, veniți odată cu volumul, să-l vedem și noi!

Subtil Fortifăceanu